Wrestling och brottning

Greppar tag i sporten och träningen

Hockey – lite som brottning på is


Hockey är inte alltför långt ifrån en brottningsmatch på is, något som gör sporten till ett bra och rolig komplement i träningsschemat för både brottare och andra kampsportare.

Många som satsar väldigt hårt på en specifik sport gör ofta felet att snöa in alldeles för hårt på övningar framtagna just för denna. Detta gör att man till viss del kan bli lite endimensionell i sin träning, något som kan skada ens strävan att nå sin fulla potential. Det finns otaliga bevis på att det finns mycket att tjäna på att då och då blanda upp sig vanliga träningsschema med lite ovanligare träningsformer, då detta kan leda till att du helt enkelt skaffar dig fördelar både kroppsligt och mentalt, som dina motståndare kommer sakna. Det är dessutom roligt att blanda upp sin träningsrutin en del, vilket bland annat kan leda till att du orkar pusha dig själv hårdare, eftersom du känner en större glädje till din träning.

Hockey – perfekt för brottare

Man kan på sätt och vis påstå att hockey är lite som brottning på is, åtminstone i närkamperna, om man ser till att bortse från allt man faktiskt inte får göra, som att ta ett grepp på någon eller lyfta upp och kasta. Själva närkampsmomentet är dock väldigt snarlikt, där det gäller att använda sin kroppsvikt på ett smart sätt mot sin motståndare och hålla balansen i ett blixtrande tempo. Det är bland annat därför som även hockeyspelare arbetar så hårt som de gör på att bygga upp en väldigt bra bålstyrka, precis som brottare. Hockey är därför en perfekt sport som du kan blanda upp din brottarträning med då och då, om inte annat för att ha lite roligt. Inslaget med skridskor på fötterna som kanske är lite ovant för många, är just av den anledningen en extremt bra balansträning, men glöm inte bort att sätta på er allt ni behöver för att inte skada er på isen, då det annars är lätt hänt. Kom ihåg att ni stiger ur ert rätta element när ni kliver ut på isen och därför är betydligt mera sårbara än i brottarlokalen. Det är helt enkelt onödigt att riskera en skada i onödan, som faktiskt kan leda till att flera veckor av träning går förlorad, eller något ännu värre än så.