Wrestling och brottning

Greppar tag i sporten och träningen

Träningen

För att bli bra i brottning är träningen A och O. Man ska inte vara rädd att ta i med hårdhandskarna och pusha sig själv till bristningsgränsen.

Dock ska man komma ihåg att träna efter sin egen förmåga. Man måste trappa upp träningen för att man ska orka med den. Och även om det låter tråkigt behöver kroppen vilodagar mellan de hårda passen. Se bara på Martin Lidberg som tog VM i brottning 2003: han tränade tills han kollapsade och det var inte förrän då han förstod att han behövde vila med.

Han säger även att fokusen på brottningen måste vara att bygga muskler utan att tappa uthållighet. Lidberg själv är en rörlig brottare men det finns andra varianter, de som fokuserar på uthållighet eller bara på styrka. Han anser att många brottare glömmer bort hur viktigt det är att vara stark:

Många brottare är alldeles för svaga. För att kunna utföra teknikerna behöver du styrka. Men för mycket styrketräning tar ut uthålligheten / Martin Lidberg

Därmed borde fokuset främst ligga på att bygga muskler utanför brottningsträningarna. Även om du anser dig vara kunnig på detta område är det bra att söka hjälp från en professionell som kan visa hur du lyfter rätt och använder eventuella träningsmaskiner.

En träningsform som fått stor uppmärksamhet för sin effektivitet i kondition och stryka är kettlebells. Dessa klot med handtag finns i flera olika vikter och man kan använder dem med en eller två händer. Det är en av de populäraste träningsverktygen för brottare och militären.

När du tränar som hårdast är det essentiellt att tänka på kosten också. Vill man bygga muskler behöver man mycket proteiner och kalorier. Proteinpulver kan hjälpa dig att komma upp i rätt mängd, men du behöver även få i dig fett och kolhydrater. En dietist eller träningsspecialist kan sammanställa ett matschema för dig att följa under de första upptrappningsveckorna så du varken under- eller överäter.